Senka Mušić je art direktorica iz Sarajeva sa adresom u Dubaiju. Diplomirala je grafički dizajn na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu, te se usavršavala na Odsjeku vizualnih komunikacija na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Bavi se kreativnim event dizajnom i interaktivnim eksperimentalnim dizajnom. Pored dizajna, bavi se fotografijom i ilustracijom. Za knjigu #ŽeneBiH Senka je ilustrirala Suadu Dilberović i Olgu Sučić, žene koje su poginule na Vrbanja mostu tokom mirovnih demonstracija ispred Skupštine Republike BiH 5. aprila 1992. godine. Suada je došla u Sarajevo iz Dubrovnika da studira medicinu, a Olga je bila službenica Skupštine Republike BiH. Obje su se priključile mirovnim protestima, tokom kojih su izgubile živote. Ove dvije žene smatraju se prvim žrtvama rata u Sarajevu, a njihovo ime danas nosi i most na kojem su poginule.
Da li si znala za Suadu i Olgu prije nego što smo te kontaktirale da ih ilustriraš?
Za Suadu i Olgu sam svakako znala, kako iz samog naziva mosta na kojem su, nažalost, izgubile živote, tako i iz raznih dokumentarnih programa i spominjanja njihovog imena u medijima na godišnjicu njihove smrti.
Možeš li opisati proces ilustriranja i da li si možda naišla na neke poteškoće u procesu?
Težinu teme rata sam shvatila tek kad sam počela raditi na ilustraciji. Suadu i Olgu sam sama izabrala jer su mi se činile jako značajnim feministkinjama, no okolnosti u kojima su preminule su otežale proces ilustrovanja. Bilo je upitno kako vizuelno atraktivno prikazati protest uoči rata. Napravila sam više verzija ilustracije, te se nadam da sam u finalnoj uspjela dočarati obje žene kao snažne i odlučne. Dodatni problem pri ilustrovanju je svakako bio nedostatak kvalitetnih fotografija – portreta obje žene. Vjerujem da su mnogi/e čuli/e za Suadu i Olgu, ali su one ostale misteriozne figure bh. historije, upravo zbog nedostatka vizuelne reprezentacije, fotografija, video snimaka, ilustracija, itd.
Da li te je inspirisala neka zanimljiva informacija koju si pronašla tokom istraživanja?
Pri istraživanju sam naišla na dosta informacija o samom danu kada su bile na protestu, te sam iščitala i poruke koje su bile na transparentima. Poruke poput “Ovo je Sarajevo”, “Mi smo za mir”, “Bosna, Bosna…”, iako na prvi pogled jednostavne, dale su još veću težinu tom protestu. Činjenice da je Suada bila studentica koja je nakon predavanja došla na protest, te da je Olga izašla sa posla da učestvuje u protestu, govore o tome kako nasumično jednostavne odluke mogu imati historijski značaj.
Suada i Olga su bile žene kao i sve druge. Iste, a posebne, svaka na svoj način. Nit koja povezuje obje žene, pa i sve druge ljude na tom protestu, je želja za mirom, za normalnim životom. One naprosto nisu mogle prihvatiti da njihov svakodnevni, obični život, ispunjen velikim željama i snovima, neko tek tako može oduzeti. Mogu ih okarakterisati kao heroine svakodnevnice, koje su zauvijek ostavile svoj trag u historiji Bosne i Hercegovine.
Da li si u ovoj ilustraciji napravila nešto što do sada nisi?
U ovoj ilustraciji sam uklopila uzorke i šare kao dodatni ornament koji oživljava stilski jednostavnu ilustraciju. Trudila sam se da istaknem Suadu i Olgu u prvom planu, kao i poruku sa transparenata na protestu. Vjerujem da su neke od tih poruka jako značajne. Ilustracija je jednostavna, minimalistička, bez previše detalja, ali i dalje prikazuje karakter obje žene.
Ko su bh. žene koje tebe najviše inspirišu i koje cijeniš?
Velika inspiracija su svakako žene koje se bave umjetnošću, koje su se borile i nisu odustale od toga da se bave onim što zaista vole. Cijenim žene koje se bave temama relevantnim za BiH ili promovišu kulturno naslijeđe, svaka na svoj način. To su umjetnice poput Amire Medunjanin, Jasmile Žbanić i Šejle Kamerić.
Senkine radove možete pogledati na njenom oficijelnom web siteu, kao i na platformi Behance.