Tanja Ćurić: Nada Đurevska je svojim radom učinila mnogo više za naše društvo, kulturu i obrazovanje nego oni koji su bili zaduženi za to

Tanja Ćurić je ilustratorica iz Sarajeva koja je diplomirala na Nastavničkom odsjeku sarajevske Akademije likovnih umjetnosti, te magistrirala na odsjeku Vizualne umjetnosti i dizajn vizualnih komunikacija na Internacionalnom univerzitetu u Sarajevu. Izlagala je na grupnim i samostalnim izložbama u BiH i inostranstvu. Njen rad je baziran na feminističkim principima kroz istraživanje ženskog stvaralaštva u slikarstvu, crtežu i ilustraciji, od početka 20. vijeka pa do danas. Živi u Sarajevu, te u Fondaciji CURE radi na promociji i zaštiti ženskih ljudskih prava.

Da li si znala za ženu koju si ilustrirala prije nego što smo te kontaktirale da je ilustriraš?

Nemoguće je biti rođen/a u Sarajevu i odrastati u tom gradu, a ne znati za Nadu Đurevsku.

Kako je izgledao tvoj proces ilustriranja?

Uzimajući u obzir da je Nada svoj životni i radni vijek provela u 20. i 21. vijeku, moglo se naći dosta materijala, tj. fotografija i videa koji su mi pomogli da njen lik što vjerodostojnije dočaram. Moram napomenuti da je žalosno i sramotno koliko se danas prostora izdvaja za naše heroine, kako virtualnog, tako i realnog. Moglo je biti i više materijala o Nadi Đurevskoj, za koju smatram da je učinila mnogo više svojim radom za naše društvo, kulturu i obrazovanje, nego oni koji su bili i koji jesu zaduženi za to. Na početku sam imala viziju kako bi njena ilustracija trebala izgledati. Naravno, u procesu rada se to promijenilo, ali srž je ostala ista, a to je da kroz nekoliko elemenata moram prikazati ono po čemu je ostala zapamćena, kao i njenu jednostavnost, nježnost i veličinu kao glumice i osobe. Proces skiciranja sam radila jednostavno, uz olovku i papir, sa prikazom više varijanti portreta. Nakon odabira skice, krenula sam u drugu fazu rada, te sam crtež prenijela u digitalnu formu, i rad nastavila u Illustratoru, gdje papir i olovku mijenjam tabletom, jer mi digitalna forma dozvoljava lakšu manipulaciju i olakšava proces ilustriranja. Digitalna ilustracija je jako bitna stavka u mom radu jer sam najviše vremena nakon Akademije likovnih umjetnosti posvetila upravo tome. Posljednja faza rada bila je u Photoshopu, gdje sam finalizirala ilustraciju.

Šta si naučila o Nadi Đurevskoj? Da li te je inspirirala neka zanimljiva informacija koju si pronašla o njoj?

Kada mi je predloženo da radim portret Nade Đurevske, bilo mi je jako drago. Njen lik me svaki put vrati u djetinjstvo, i poslije klikera u podrumu, trenuci sreće su bili provedeni uz Mumijeve, a ona je svoj glas dala Mami Mu. Pored Mumijevih, ostala je zapamćena i po ulozi Hasanaginice, što mi je bila i osnovna inspiracija u radu. Suludo je nabrajati Nadine angažmane tokom svih ovih godina jer ih je bilo bezbroj, ali svaki je bio jednako bitan kao i prethodni. O tome svjedoče njeni/e kolege/ice, prijatelji/ice i svi/eoni/ekoji/esuznali/ecijenitiovu istinski vrhunsku glumicu i osobu. Moglo bi se još mnogo toga reći o njoj, ali izdvajam njen govor pri preuzimanju Šestoaprilske nagrade Grada Sarajeva, koji govori sve o njoj i njenoj veličini:

Ova nagrada je takva da briše sve uspjehe i neuspjehe, sve tuge, radosti, sve snove, pravde i nepravde na ovom mom često teško prohodnom putu, ali na putu na kojem mi je bilo najvažnije sačuvati ljudsko lice.

Nada Đurevska

Da li si u ovoj ilustraciji napravila nešto što do sada nisi?

Ova ilustracija se uklapa u posljednji ciklus mojih ilustracija. Nisam ništa mijenjala u tehničkom ili stilskom smislu, ali mogu reći da je ovaj put moj pristup radu bio dosta subjektivniji i emotivniji.

Ko je/su žena/žene iz BiH koja/e tebe najviše inspiriše/u i koju/e cijeniš?

Mica Todorović, istinska heroina naše historije.

Kako bi opisala vlastiti stil i na što si fokusirana u svojoj ilustraciji?

Kada je u pitanju digitalna ilustracija, osnovna ideja svakog djela ima početno utemeljenje u jednostavnosti prikaza, sa elementima realizma i ekspresionizma, ali ujedno i akcenta na crtežu, koji je osnova svega. Također mi je bitno da određeni „potezi”kolorita ostanu vidljivi. Kroz proces rada ta ideja se razvija i prelazi u nešto drugo, gdje svi ovi elementi ostaju zastupljeni, čine cjelinu, i skupa daju autorski otisak.

Eksperimentisanje u procesu rada, kako sa slikarstvom, tako i sa digitalnim tehnikama, je za mene jako bitna stavka. Čitav život je jedno veliko istraživanje, eksperimentisanje, spajanje nespojivog i proces koji na kraju može da čini jednu cjelinu i ravnotežu kojoj ja težim.

Tanjine radove pogledajte na njenom Instagram profilu.